Diese Ressource ist vollständig im Bestand von archiv k23 einsehbar. ( Kennung: 052-14)

Ute Meta Bauer (Hg | ed)

Education, Information, Entertainment

Aktuelle Ansätze künstlerischer Hochschulbildung / Current Approaches on Higher Artistic Education

Institut für Gegenwartskunst Akademie der bildenden Künste Wien


Inhalt / Contents


Ute Meta Bauer | Sønke Gau:

10 Vorwort

15 Foreword


Symposium Education, Information, Entertainment I+II: Aktuelle Ansätze künstlerischer Hochschulbildung. Current Approaches on Higher Artistic Education

Ute Meta Bauer:

22 „Education, Information, Entertainment". Aktuelle Ansätze künstlerischer Hochschulbildung

32 "Education, Information, Entertainment". Current Approaches on Higher Artistic Education


Catherine Queloz | Liliane Schneller:

41 Teaching as a Search Engine. Art Research Curating Critical and Cybertechnic Studies


Freie Klasse Wien:

50 Lecture at the Institute for Contemporary Art, November 8th 1997


Monica Ross:

62 Something Old, Something New, Something Else


Anna Harding:

74 Artist - Curator - Audience: Relationships and Curating


Symposium Education, Information, Entertainment III: Cultural Studies an deutschsprachigen Kunsthochschulen Cultural Studies at German-Speaking Academies of Fine Art

Eva und/and Attila Kosa:

82 Für eine Normalisierung der Verhältnisse

91 In Praise of Normalisation


Christina Lutter:

99 Intervention und Institutionalisierung - ein Widerspruch? Zu den Möglichkeiten einer Cultural Studies-Rezeption 109 Intervention and Institutionalisation: a Contradiction in Terms? Potentials of Cultural-Studies Reception


Susanne Lummerding:

119 Situierte Praktiken und die Frage einer „offenen" Institutionalisierung

126 Situated Practices and the Issue of "Open" Institutionalisation


Oliver Marchart:

132 Der Cultural Turn zur Akademie und zurück. Kulturstudien zwischen Institutionalisierung, Disziplinierung und dem Theorie-Praxis-Gap

149 The Cultural Turn to the Academy and Back. Cultural Studies under the Influence of Institutionalization,Interdisciplinarity and the Theory/Practice Gap


Helmut Draxler:

166 Ähnlichkeiten, die Unterscheidungen notwendig machen. Kultur- und Medienstudien im gesellschaftlichen Kontext

176 Similarities that Make Distinctions Necessary. Culture and Media Studies in the Social Context


Symposium Education, Information, Entertainment IV: Postgraduale Studien im Kunstbereich / Postgraduale Studies in the Artistic Field

Renée Green:

188 Some Conditions for Independent Study: The Whitney Program as a Thought Oasis or Weathered Bastion


Doug Ashford:

195 Notes on the Pedagogical Importance of Failure: The MFA in Visual Art Program at Vermont College of Norwich University


Jula Dech:

204 Beruf: Künstlerin. Zur Professionalisierung von Künstlerinnen im Studiengang „Kunst im Kontext" an der Hochschule der Künste Berlin

210 Profession: Artist. The Professional Qualification of Artists in the "Kunst im Kontext" Programme at the Hochschule der Künste Berlin


Charles Esche:

216 The proto academy


Sarat Maharaj:

225 Avidya: "Non-Knowledge" Production in the Scene of Visual-Arts Practice


244 Authors

252 Literatur/Bibliography


Appendix: Postgraduate Study Programmes in the Artistic Field

262 Hochschule der Künste Berlin Fakultät Bildende Kunst: Institut für Kunst im Kontext

264 Merz Akademie: Hochschule für Gestaltung Stuttgart

266 Jan van Eyck Akademie: Postgraduate Centre for Fine Art, Design and Theory

268 Rijksakademie van Beeidende Künsten

270 Willem de Kooning Academy Rotterdam: Piet Zwart Institute - Postgraduate Programmes

272 Wimbledon School of Art Research Centre

274 Goldsmiths College, University of London: Visual Arts Department, MA Creative Curating

276 Edinburgh College of Art proto academy

278 Ecole Superieure d'Art Visuel, Genève: Programme d'Etudes Postgrades Etudes Critiques Curatoriales Cybertechniques (Etudes CCC)

280 Le Fresnoy: Studio National des Arts Contemporains

282 ERBAN - Ecole Régionale des Beaux-Arts de Nantes: Post-Diplome International

284 Kunsthùgskolen i Oslo

286 Malmö Art Academy

288 Vermont College of Norwich University: The MFA in Visual Art Program

290 Whitney Museum of American Art Independent Study Program

292 Center for Contemporary Art, CCA Kitakyushu: The Research Programme

294 Appendix-Authors



URL dieser Ressource: http://www.ask23.de/draft/archiv/md47_fachliteratur/052-14.html